Jesteśmy w programie „Golden Five”

Golden Five” jest efektem 3-letniego międzynarodowego projektu Socrates/Comenius 2.1 zrealizowanego i sfinansowanego w ramach Europejskiej Strategii na rzecz Integracji Społecznej. Program ten realizowany jest nie tylko w Polsce, ale również znany jest wśród społeczności szkolnych innych państw, m.in. Włoch, Norwegii, Belgii i Hiszpanii.

Szkoły II stopnia we wszystkich krajach uznawane są za najtrudniejsze – i dla uczniów i dla nauczycieli. Dlaczego?

  • Na tym etapie najczęściej dochodzi do załamania kariery szkolnej;
  • Wzrasta liczba uczniów podejmujących zachowania ryzykowne (okres inicjacji);
  • Nauczyciele tych szkół wyrażają przekonanie, iż ich wpływ na nastolatków jest bardzo niewielki lub żaden;
  • W pierwszej klasie w szkołach II stopnia trudności adaptacyjne ujawnia 20 – 25% uczniów.

Ponadto obserwuje się u uczniów pod koniec I klasy gimnazjum pewne problemy:

(poziom zewnętrzny/zachowania):

  • Spadek aktywności i motywacji do nauki;
  • Spadek zainteresowań;
  • Zachowania agresywne;
  • Sięganie po substancje psychoaktywne;
  • Izolowanie się od rówieśników;
  • Wagary, porzucenie szkoły;
  • Inne zachowania dysfunkcyjne (ryzykowne).

Problemy przeżywane przez uczniów (poziom wewnętrzny):

  • Obniżenie poczucia własnej kompetencji/samooceny (czują się głupsi i gorsi od rówieśników);
  • Spadek koncentracji uwagi;
  • Obniżenie nastroju, uczucie pustki i nudy;
  • Poczucie bezradności i osamotnienia;
  • Lęk i niepokój, obawa przed ośmieszeniem się;
  • Złość, żal;
  • Dolegliwości somatyczne: bóle głowy, bóle brzucha.

Autorami Projektu i Programu są m.in.: Maria Jose’ Lera – Wydział Psychologii Rozwojowej i Edukacyjnej Uniwersytetu w Sewilli, Hiszpania (europejski koordynator);

Joanna Szymańska – Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, obecnie

ORE, Warszawa, Polska (krajowy koordynator);

Program skierowany jest do nauczycieli uczący w gimnazjach, zwłaszcza wychowawców; a docelowo do uczniów tych szkół, szczególnie z klas pierwszych.

Cel ogólny:

  • Wspieranie procesu adaptacji uczniów w gimnazjum:

Stworzenie modelu nauczania i wychowania wspomagającego osiągnięcia szkolne i rozwój osobisty uczniów, zwłaszcza zagrożonych wykluczeniem.

Cele szczegółowe:

  •  Wzmocnienie integracji klasy;
  • Dostarczenie nauczycielowi narzędzi/umiejętności radzenia sobie ze zróżnicowaniem w klasie;
  • Poprawa klimatu klasy, co powinno przyczynić się do polepszenia frekwencji, budowania więzi ze szkołą, osiągania przez uczniów lepszych wyników w nauce oraz w zakresie umiejętności życiowych, poprawy relacji interpersonalnych.

Obszary Programu Golden 5:

  • Relacje nauczyciela z uczniami.
  • Współpraca z rodzicami.
  • Zarządzanie klasą.
  • Nauczanie zindywidualizowane.
  • Klimat klasy.

Wyniki ewaluacji pilotażowej realizacji programu w 5 krajach ukazały statystycznie istotne pozytywne zmiany ilościowe zaobserwowano w zakresie:

  • Samooceny uczniów,
  • Postaw wobec szkoły i nauki,
  • Ocen z przedmiotów nauczania.

Liczymy, że i w naszym gimnazjum realizacja programu przyniesie zamierzone skutki. Nauczyciele i wychowawcy są już po wstępnych szkoleniach, które przeprowadziła pani dr I. Dudzik-Garstka z MCDN. Rozpoczęliśmy wdrażanie programu, z naciskiem na klasy pierwsze.

Przygotowała: mgr Monika Rabe