Gry edukacyjne — rola psychologów i logopedów

Dość wielu z nas wie dobrze o tym, że gry edukacyjne powstają przy współpracy logopedów z psychologami. Mowa tu o tym, że logopedzi odpowiadają za kwestie powiązane z wymową i jeśli gra zawiera wiele elementów tworzonych przez logopedów to muszą się oni znaleźć w zespole tworzącym konkretną grę. Rola psychologów też jest bardzo ważną, bo to właśnie oni nieco przycinają ambicje logopedów, którzy najchętniej zmuszaliby dane dziecko do ćwiczenia wymowy całymi godzinami. Taka nauka nie jest dla dzieci atrakcyjną, bo one chcą rywalizować ze starszym bratem lub z siostrą w konkretnej grze. Wiele znaczy też i to, że dzieci szukają także tej atrakcyjności wizualnej, a niekiedy nawet tej powiązanej z zadaniami wyznaczanymi przez konkretną edukacyjną grę planszową, która na dokładkę jest też grą logopedyczną.

Łączenie ze sobą koncepcji.

W czasach obecnych gra komputerowa może, a nawet musi być atrakcyjną grą edukacyjną i do tego jeszcze grą logopedyczną. Stworzenie tego typu produktu to rzecz jasna dość trudna sprawa, bo by powstał to musi ze sobą współpracować wielu specjalistów. Najistotniejszymi z nich są psychologowie i logopedzi. Muszą oni być specjalistami dość młodymi współpracującymi z dziećmi w wieku ośmiu lub dziesięciu lat. Tacy specjaliści poznają oczekiwania dzieci odnośnie gier edukacyjnych i przenoszą je do świata gier, o ile dostaną się do zespołu tworzącego daną i wybitnie ciekawą grę. Stworzenie takowej to czasami blisko rok pracy specjalistów z różnych dziedzin i co równie istotne to także wydatek powiązany z ich pracą, bo w tym zespole specjalista taki jak psycholog jest rzecz jasna z konkretnego powodu, podobnie jest też z grafikiem komputerowym, który rzecz jasna chce sporo zarobić. Istotnym jest też i to, że wszyscy specjaliści muszą współpracować i właśnie dzięki temu stworzą produkt zaliczany do tych niezwykle atrakcyjnych dla młodych uczniów, a na tym właśnie zależy producentowi gier.

Atrakcyjność i jej znaczenie dla ośmiolatka.

Ośmioletnie dziecko zazwyczaj nie szuka gier edukacyjnych, tylko tych bardziej atrakcyjnych gier przygodowych, bo one to przygoda, jakieś filmy w trakcie gry i na dokładkę pewna ilość zadań logicznych. Mowa tu o tym, że początkujący w zespołach tworzących gry edukacyjne mają trudne zadanie. Wnikanie do umysłu typowego ośmiolatka to zadanie psychologa, który chciałby brać udział w tworzeniu gry przygodowej z wieloma zagadkami logicznymi. Każda kolejna z tych zagadek jest rzecz jasna ta nieco bardziej zaawansowaną, a na dokładkę jest tu także rozrywka i to niekiedy dla więcej niż jednej osoby. Rywalizacja w tego typu grach może być czymś normalnym, ale ten element nie musi być kluczowym, bo twórcy gier nie chcą inwestować w jakąś zbyt rozbudowaną grę edukacyjną, która się nie sprzeda. Oczekiwanie to jest też jednym z ważniejszych i dlatego też w tak wielu przypadkach gry edukacyjne są tymi planszowymi, bo takie prościej się tworzy.

Inne ważne aspekty.

Logopeda także powie swoje jeśli chodzi o tworzenie gry edukacyjnej (dostępnych na Eduksięgarnia), bo tworzenie takowej to też dbanie o to by ośmiolatek lub sześciolatek uczył się poprawnej wymowy. Łatwiej to osiągnąć w przypadku gry komputerowej, ale gra zaliczana do planszowych jest trudniejszą. Mowa tu o tym, że w przypadku atrakcyjnej edukacyjnej gry planszowej przyda się też jakaś figurka bajkowej postaci nauczająca poprawnej wymowy. Element ten uatrakcyjnia grę dla niektórych dzieci, ale by go dodać, potrzebny jest aktor poprawnie wymawiający słowa pewnych postaci, czyli to pewnego rodzaju wysiłek powiązany z tworzeniem.

Comments are closed.